Resan 16-22 september 2022

OBS PÅGÅENDE UPPDATERING

Den 16 september reste vi från Stockholm via Helsingfors till Uleåborg med Finnair. Från Uleåborg fortsatte vi med buss ungefär 4 timmar till rena urskogen nära Ryska gränsen. Lodgen ligger nära gränsstationen i Vartius. Här ska vi tillbringa ett antal dar i olika björngömslen. Resan med flyget var inte den bästa jag upplevt. I säkerhetskontrollen blev jag "slumputvald" till en extra genomgång av kameraväskan. Manuell genomgång av allt som fanns där och en förnyad scanning av kameror och objektiv. Efter denna extra kontroll gick jag med Priority kortet till loungen och fick lite mat. Sedan bytte Finnair gate pga sent inkommande flyg. Jag missade information om detta så när jag kom till ursprungsgaten var den stängd. Jag fick panik och hittade ingen att fråga. Till sist hittade jag en passpolis som efter lite letande upplyste mig om att gaten nu var nr 6. Då var klockan 10 minuter innan planet skulle gå. Jag rusade genom Arlanda från gate 15 till gate 6 med den tunga (15kg) kameraryggsäcken. Genomsvettig kom jag fram, bara för att se att man inte ännu börjat boarda. När jag lugnat ner mig började boardingen. När vi kom fram till Helsingfors var det kort tid innan planet till Uleåborg skulle gå. Redan där anade jag oråd. Vid bagagebandet i Uleåborg besannades farhågorna, inget bagage. Det visade sig att ingen i vår grupp hade fått sitt incheckade bagage. Som tur var hade jag kameror och medicin samt extra batterier och minneskort i handbagaget. Men jag saknade stativhuvuden och laddare. Första gömslesittningen fick tillbringas med kameror på frihand. Inte optimalt men det gick bra.

OBS på kartan ser det ut som man flyger till Kajani, men vi flög till Uleåborg-

Resan arrangerades av Rovdjursland, ett företag som drivs av Magnus Fredriksson

Gömslesittning

Gömslesittning vid björngömsle är lite speciellt. En typisk dag i Vartius kan se ut så här. Man vaknar i god tid innan det ljusnar och tar kanske en kopp kaffe. Förhoppningsvis kan man se björn också på morgonen. Vid halv 8 går man i samlad tropp tillbaka till lodgen och äter frukost klockan 8. Efter frukost kan man vila, tömma minneskort och ladda både egna och kamerans batterier. Vid halv två är det genomgång, tips och fördelning av gömslen. Tidig middag vid tretiden. Från lodgen går man sedan, återigen i samlad tropp vid halv fyra/fyra tiden någon/några kilometer till det gömsle man har fått sig tilldelat. Man installerar sig på eftermiddagen i det lilla gömslet. Vanligen är man 2 personer och varje person har en stol och två gluggar var. I gluggarna sätter man kameran/kamerorna med hjälp av stativhuvuden. Spana efter björn gör man via det lilla glasfönstret. Det gäller att man är på helspänn. Det visade sig att varje tillfälle då björnarna visade sig var kortare än 5 minuter. Man fortsätter att fotografera till det blir mörkt. Sedan finns det inte mycket att göra i kolmörkret annat än att försöka sova till väckarklockan ringer halv 6.

Jag och Tommy Andersson kom att dela gömsle alla dagar. Vi kom bra överens.

På den lite mörka bilden ser man kameran och det grönt mörka tyget som täckte kameragluggen. Högst upp är glaset som man spanar igenom

Översiktsbild utvisande de olika gömslena. Bilden lånad från Wild Brown Bear. Vi satt i gömslena 25, 2, 1, 7A och 20.

Så här ser gömslena ut

Lodgen

Den lodge vi bor i är en rustik knuttimrad stuga med ett antal rum av vandrarhemsstandart. Man delar på toalett och dush. Är det många här samtidigt gäller det att passa på när det är ledigt

Här bor vi

Här äter vi och har möten

Gömsle 25, 17/9

Första eftermiddagen/natten hade vi tilldelats nr 25. Eftersom  bagaget inte hade kommit fick vi sätta oss i gömslet utan stativhuvuden. Efter att vi hade installerat oss, dröjde det ganska länge innan vi fick se björn. Men sedan kom både hona och ungar

Bild tagen med mobiltelefon på kamerans bildskärm

Gömsle 2, 18/9

Den andra dagen/natten fick vi gömsle nummer 2.

Gömsle 1, 19/9

DGömsle 1 ligger alldeles bredvid gömsle 2. Detta gömsle hade utsikt och kameragluggar åt tre håll. Fint fotoläge var det mot berget, men jag hade inte kameran åt de andra hållen.

Det var en miss då Tommy både kunde se och fotografera björn åt det hållet

Gömsle 7 a, 20/9

Gömsle 7a och 7 b, var ett dubbelgömsle i skogen. Skogsgömslena erbjöd en helt annan vy än de tidigare gömslena

Gömsle 20, 21 september

Sista gömslet valde vi nr 20. Det visade sig vara ett relativt nytt gömsle med annan vy än de andra  vi suttit i. Återigen gällde det att vara på hugget då allt hände snabbt. Jag hade turen att fånga honan när hon hoppade upp i ett träd för att spana efter ungarna. Hyfsat skarp bild. Magnus menade att det var ganska vanligt att se ungar klättra i träd,men att det var ovanligare att vuxna björnar gjorde detsamma. Ganska härligt att se honan formligen hoppa upp i trädet trots sina 200+ kilo

Björnhona i träd

Hemresa 22/9

Efter att ha tillbringat natten i gömslet gick vi tillbaka till Lodgen för att äta frukost klockan 8. Frukosten avklarades snabbt för att bussen till flygplatsen hade beställts till klockan 9. Vi kom iväg vid 1/2 10 tiden för vår färd till flygplatsen.