Förberedelser

OBS PÅ GRUND AV SIDANS KONSTRUKTION MÅSTE DEN DELAS UPP PÅ 2 SIDOR DEL ! OCH DEL 2

19 till 30 maj var jag i Zimanga. Jag reste, precis som till Indien, med Wild Nature fotoresor.

Zimanga är det första reservatet i Sydafrika som är helt ägnat åt fotografer. Zimanga sträcker sig över en mil långt och omfattar över 10.000 hektar mark (man håller på att utvidga reservatet) i sydvästra delen av Zululand. Zimanga erbjuder fantastiska möjligheter att få unika bilder av alltifrån lejon, elefanter, geparder och leoparder samt flera hundra arter av spännande fåglar.

Resan till Zimanga

18/5 2018Klockan 15.45 gick planet till Johannesburg via London.  19/5 Vi kom fram till Johannesburg klockan 7.05 på morgonen. Det är härligt att resa utan tidsskillnad. 10.35 gick planet till Durban. Efter drygt en timmas flyg var vi framme i Durban där bussen väntade. efter 3,5timmar var vi framme på hotellet där vi skulle bo första natten. 20/5Sovmorgon på hotellet. Efter frukost lite fågelspaning. Avfärd till Zimanga vid 12 tiden. Efter en kort jeeptur var vi framme vid Lodgen.  Lodgen var helt nybyggd, väldigt fin. Vi var de första gästerna och jag fick ett lyxigt enkelrum, vilket var spännade i sig.

På vägen såg vi det första lejonet, en hane. Han låg på vägen som om han ägde den. Han flyttade sig inte så vi fick köra runt honom utanför vägen.

Efter lunch bar det iväg till ett fågelgömsle kallat Lagoon hide. Där satt vi från 15 tiden till strax efter 18 då det blev mörkt. Framförallt kungsfiskare och (ko)häger Middag 19.00 sedan var man rätt trött. Luftkonditionering rummet, så man sov ganska bra, trots tidiga mornar.

21/5

Väckarklockan på 05.00. Kaffe och lite yoghurt vid 5.30. 6.00 iväg på safari - game drive. Efter en game drive på förmiddagen där vi såg lejon, elefanter samt giraffer var vi tillbake på lodgen vid 1/2 10 för 2:a frukost. Fruktsallad, yoghurt, rostat bröd, kaffe. Man kunde också beställa scrambled eggs, omelett,med diverse tillbehör, bacon och korvar.  Samma schema varje dag, upp tidigt och frukost när vi var tillbaka. Enda skillnaden är vistelsen i nattgömsle, där man är 18 timmar. Mat värms i microugn

Giraff med en fågel, oxpecker, mellan hornen. Dessa fåglar hjälper bland annat giraffer med att äta skadedjur, till exempel fästingar.

På eftermiddagen den 21/5 bar det iväg till det första nattgömslet "Umgodi". Där skulle vi tillbringa 18 timmar, omväxlande sitta i en stol med kameran på stativ, fika samt sova i bäddade sängar. Det var 18 grader i sovdelen så jag sov (de gånger det inte hände något), i långkalsonger och byxor, svart tröja, mörk skjorta och fleecetröja. Det var viktigt, hade vi fått instruktion om, att ha mörka kläder från topp till tå, rånarluva till mörka byxor. Annars riskerade vi att djuren kunde se reflektioner.

Bortsett från några vårtsvin, kom det vid 2 tiden på natten två bufflar för att dricka. Mycket spännande med första nattgömslet och bufflarna. De var så nära att enbart 24-70 objektivet kunde användas

22/5

På eftermiddagen åkte vi på safari även kallat game drive. Vår guide/bilförare hette Calvin. Han, liksom de  andra "rangers" var charmiga  vita Sydafrikaner med varierande dialekt. Vi skulle komma att ha Calvin till och med onsdagen den 23/5, sedan skulle han ha semester. Rangers jobbar 42 dagar i sträck och sedan har de 14 dagars semester, sen börjar man om, 42 dagars jobb 14 dagars semester.

Dessa unga giraffer tränar på att fajtas, de svänger och slår halsarna mot varandra så det hörs. Äldre giraffer kan slå så hårt att huden spricker och det börjar blöda

Härfågel

23/5

Denna dag började tidigt som vanligt. Vi gav oss av med Landcruisern (Toyota) vid 6 tiden och snart hade vi lokaliserat en lejonhona med tre ungar. Vi skulle komma att följa gruppen under förmiddagen. Till en början i strålkastarljus från bilen och sedan vartefter morgonen grydde i mer och mer dagsljus. En rolig detalj var att när vi upptäckte lejonen låg dom precis utanför och i strålkastarljuset från det gamla nattgömslet Umgodi. De som satt i gömslet hade fått fantastiska bilder när lejonen drack. En av bilderna nedan, visar ett lejon vid gömslet.

Vi körde fast på vägen och blev räddade