23/5 fortsättning

Vi fortsatte att följa lejonhonan och ungarna. Plötsligt sa guiden, nu jagar hon. Efter en stund hörde vi ett förfärligt vrål inifrån buskarna. Honan hade fångat ett byte. Vi åkte närmare och såg att hon tagit ett vårtsvin. Pumbaa i filmen Lejonkungen var ju ett vårtsvin. När vi kom fram låg honan med ett fast grepp om svinets strupe för att kväva det. Det tog ganska lång tid och efter ett tag trodde honan att svinet var dött,så hon släppte taget om strupen varpå Pumbaa´n spratt till och försökte springa iväg. Snabb rush från honan. Vid det laget hade man dock dragit sig in i buskaget och vi såg inte mer. Väldigt spännande.

På väg från lejonen såg vi lite andra djur, tex svart stork, en rovfågel tror det är Stäpphök, eller Tawny Eagle samt gamar

Nya nattgömslet

Denna eftermiddag och kväll skulle vi sitta i det nya nattgömslet Tamboti. Detta gömsle är helt nybyggt och oprövat men fint. Det kulle visa sig att vi inte såg någonting under hela natten. På morgonen såg vi dock några Nilgäss, irriterande fåglar

Gamedrive den 24/5

På eftermiddagen åkte vi på en gamedrive och lyckades bland annat se elefanter som badar, väldigt roligt att se.

Efter badet gick elefanterna till en lerpöl och smetade ner sig. Guiden sade att det var deras hudlotion

25/5 Vulture och Lagoon

Den 25/5 blev det två gömslesittningar. Vulture hide eller gamgömslet som vi kallade det, var en spännande upplevelse. Allehanda asätare slogs om maten, maraboustorkar, gamar, rovfåglar och kråkor.

26/5 Lagoon och Umgodi

Vi hade fått nog av Lagoon hide så vi satsade på en game drive i stället. Vi följde efter lejonen, återigen en spännande tur. Fler lejonbilder finns i Zimanga Albumet. På eftermiddagen och kvällen satt vi i det gamla nattgömslet. Fortfarande lika spännande, men inte direkt mycket nytt. Vid 10 tiden på kvällen kom sammalags 11 st vattenbufflar. På morgonen kom ett vårtsvin för att dricka. Fula djur med sina vårtor.

27/5

Morgon i Umgodi samt gamedrive

Vårtsvin. Rollfiguren Pumbaa i Lejonkungen är ett vårtsvin

Nyss hemkommen från övernattningsgömsle Umgodi

Gamedrive på eftermiddagen 27/5

Under gamedrive letade vi efter flodhästar. Vi lyckades hitta ett gäng som badade i dammen och vi satt på kylboxarna på stranden. Vi var tillsagda att vara minst 8 meter från stranden på grund av krokodilerna plus säkerhetsavstånd för flodhästarna. På väg till flodhästarna såg vi bland annat en giraff som drack, underliga djur.

Guiden berättade att när giraffen har druckit och lyfter halsen så bildas en sorts vattenspiral. Jag hade turen att få med spiralen.

28/5 Fågelbad

På morgonpasset Fågelbad

Brown Hooded Kingfisher

Crested Barbet

Dark Capped Bulbul

Denna dag skulle vi återigen sitta i det nya nattgömslet Tamboti. Men, med erfarenhet från första natten hoppade hela röda gruppen över gömslet och tog det lugnt och vilade samt jobbade med bilder. Det innebar också att vi fick sovmorgon.

29/5

Sovmorgon.

På eftermiddagen sista game drive. Där såg vi förutom de vanliga djuren, vilthundar. Dessa var i ett hägn för att vänja sig vid varandra. Det visade sig att man bytt ut ett antal och fått nya som skulle acklimatisera sig. Dom var mycket skygga. Honorna bar dessutom halsband så man skulle kunna spåra dem i fortsättningen. Avsikten var att de skulle hållas i hägn en månad till.

När vi åkte hem på onsdagsmorgonen fick vi höra att alla hade rymt under natten. Vi skulle ha ett grillparty (utomhus) på kvällen, men det kom ett slagregn och vi fick lov att ha partyt inomhus.

Regnet gjorde att marken blev lös och hundarna grävde sig under stängslet

Vilthund i hägn

30/5

Vi skulle ha avslutat vistelsen med Vulture hide (gamgömslet) men på grund av det häftiga regnet på kvällen innan gjorde vi bedömningen att det inte var lönt. Sovmorgon, frukost 1/2 8 vaskorna packade och klara 1/2 9 avresa 8.45.

En fantastisk resa.

Om Ni vill se fler bilder från Zimanga så kommer dessa, att efterhand som jag hinner, att läggas upp i en flik som heter Fotoalbum Zimanga