Resan

Januari/februari 2014, reste jag med ett tiotal fotografer till södra Chile med Alve Henriksson som researrangör.

Resan var i två delar, först med minibuss till Nationalparken Torres del Paine. Andra delen av resan var med båt i skärgården runt Magellans sund (bilden till höger lånad av Alve tror jag).

Resan till Punta Arenas var lång, från Stockholm via Frankfurt, Madrid, Santiago med övernattning och inrikesflyg tog det över 30 timmar. Till råga på allt, försvann mitt incheckade bagage på vägen. När alla fick sina bagage i Santiago, fattades mitt. Efter några dar, i sista stund, kom det äntligen till flygplatsen. Bilden nedan visar en glad resenär när bagaget kommit. Alve till höger. Jag tror att Brutus Östling eller Arne Bivrin (min rumskompis) tog bilden - tack.

Väskan har kommit, både Alve och jag är glada.

Med minibuss på väg till Torres del Paine

Efter två nätter i Punta Arenas åkte vi minibuss till en estancia Rio Verde, där godsägaren låtit Alve bygga ett gömsle för 14 personer. Där skulle vi tillbringa några dagar i gömslet för att hoppas kunna fotografera kondorer. Gömslet var trångt nätt och jämnt sittplats. Vi tog oss dit tidigt på morgonen och lämnade gömslet innan middagen. Godsägaren hade gett Alve självdöda får som lades ut till åtel. Inledningsvis var det främst trutar och Caracara som slogs om maten, med till sist kom kondorerna. Ståtliga fåglar, kan väga 14-15 kg med ett vingspann upp till 3 meter. kondorerna ser ut som präster i sina vita och svarta fjäderdräkter. Hannen har en kraftig kam. Jag hade lånat ett Nikon 300mm/4 utan VR och trots att jag hade en 1,7 konverter som ger 510 mm, var det i kortaste laget.

Kondor hane

Kondor hona

Caracara

Efter vistelsen hos kondorerna fortsatte vi via Puerto Natales till nationalparken Torres del Paine. Parken ligger i södra Chile, i den chilenska delen av Patagonien. Här finns mängder av vilda djur, exempelvis guanacon, ett lamadjur, nandu en strutsart och puman.

Torres del Paine är nog mest känt för de fantastisk bergstopparna tornen. Tyvärr var vädret ganska opålitligt så jag lyckade inte få en helt molnfri bild.

Betande guanacos

Nandu

Tornen Torres

Mot havet

På väg tillbaka från Torres del Paine övernattade vi i Puerto Natales där vi bland annat såg svarthalsade svanar.

På väg söderut besökte vi en koloni med kungspingviner. Kolonin drivs av en familj som upplåter en del av sin mark för pingvinerna. Kolonin ligger längst in i viken Bahia Inútil och kallas Pinguino Rey.

För att ta sig till pingvinernas område var vi tvugna att ta oss över en flod. Det kunde, som ses nedan göras på flera sätt.

Det är spännande och roligt att se pingvinerna när de går vaggande och liknar människor.

Torsten tog av sig sina byxor

Annika leds över en repbro (Alve i vattnet)

Kungspingviner

På vägen såg vi flera gånger Chilenska cowboys - Gauchos. De såg ut att vara födda i sadeln, hundar hjälpte till att driva kor eller får.

Med båten

Den andra delen av vår resa företogs med båten M/N Forrest i Magellans sund. Vi skulle komma att se knölval och olika sälar, som pälssäl, elefantsäl, sjölejon och leopardsäl. Vi bodde väldigt bra ombord på båten, helpension med fri bar !!!!!.

Vi gjorde utfärder med gummibåtar, typ Zodiac.

Vi såg också mängder av fåglar, förutom kungspingviner, svartbrynad albatross,olika skarvar, labb (skua) mfl. Nedan visas några olika bilder av vad vi såg.

Dykande knölval

Dykande knölval. Vår båt Forrest i bakgrunden

Sjöelefant (Elefantsäl) hona. Det gick att komma väldigt nära, sälarna var totalt orädda

Sjölejon, hane

Sjölejon. Otroligt nyfikna, dök upp överallt runt båten.

Massvis av fågel följde båten. En del var riktigt närgågna.

Labben, eller skuan försökte till och med bita i handen.

Sådana här gummibåtar åkte vi i. 7-8 personer plus förare och guide. Vi åkte oftast några turer på förmiddagen och några på eftermiddagen. Mellan utflykterna, klädtorkning, fika och minneskortstömning

Leopardsäl på isblock

Blåögd skarv

Svartbrynad albatross. Vingspann kan bli upp till 2,5 meter. Även dessa fåglar var totalt orädda.

Svartbrynad albatross i boet med unge.