Artikel Indien 2016

En av deltagarna, den Norske fotografen Tom Schandy, har i nummer 4/2016 av Natur & Foto, skrivit ett reportage om vår resa. Läs gärna bifogade reportage i Pdf. Den är en utmärkt beskrivning av resan.

Resan

I februari/mars 2016 reste jag i Indien tillsammans med ett tiotal fotografer. Resan arrangerades av Wild Nature fotoresor:

www.wildnaturefotoresor.se

Vi reste mellan 5 olika nationalparker, med minibuss, tåg och flyg. Vi besökte Keoladeo Ghana, Ranthambore, Kanha, Corbett samt Kaziranga. Vi såg massvis med fåglar, apor, hjortar, samt givetvis de stora: Tiger, Asiatisk Elefant, Enhornig Noshörning samt Vattenbuffel och Gaur. Bilderna nedan är ett smakprov på mina bilder på djuren. Samtliga djurnamn är på engelska. Fler bilder kan ses på flikarna fåglar och däggdjur Indien.

Jag fotograferar med Nikon. Samtliga bilder utom några är tagna med Nikon D800 och det nya objektivet Nikkor 200-500/5,6. Jag noterade att D800 inte är snabb nog för mkt rörliga motiv, tex. dykande kungsfiskare och andra fåglar. Jag skulle vilja addera en snabbare kamera och ha kvar D800 för blommor landskap mm.

Keoladeo Ghana

Från Delhi åkte vi minibuss till Bharatpur. Alla resor med Minibuss tar minst 6 timmar.

Den första nationalparken vi besökte heter Keoladeo Ghana. Vi cyklade på eftermiddagen den 13/2 och på förmiddagen den 14/2. Cyklarna var av förkrigsmodell utan möjlighet att höja sadeln. Alla satt och cyklade som man satt på barncyklar. Vi hade ryggsäckarna med kameror på ryggen.

I Kheoladeo Ghana såg vi mest olika fåglar, storkar och hägrar, kungsfiskare mm.

White breasted Kingfisher

Grey Heron

Painted Stork

Ranthambore

Efter Keoladeo Ghana (Bharatphur) åkte vi tåg samt minibuss till Ranthambore. Ranthambore, som ligger i Rajasthan är en av de bästa ställena för att se tiger. Jag såg tiger en gång. Spännande upplevelse med massor av Gypsys (Gypsys kallas de "jeepar, som tillverkas av Suzuki) som följde tigern på avstånd när den gick. Till sist fick jag en hygglig bild, även om den inte blev som jag hoppats.

Male Indian Peafowl

Bengal Tiger

Portrait of a Langur

Khana

Khana nationalpark ligger i Madhya Pradesh och är en av Indiens finaste parker när det gäller att se tiger. Trots detta och hela 7 safaris såg ingen av deltagarna tiger här. Vår ledare Henrik var mkt ledsen å våra vägnar men det är inga djurparker, med garanterade djur. Dessutom är det en djungel och inte en öppen slätt. Och var det öppet, så var det högt gräs. Jag tror det hade varit tråkigt att exakt veta vad man skulle se. Men vi såg tiger i Corbett.

Gaur är en imponerande buffel, 2 meter hög och kan väga upp till 1000 kg.

Gaur

Waiting for a tiger

European Roller

Chestnut headed Bee-eater

Corbett

Denna nationalpark har fått sitt namn efter den berömde storviltjägaren Jim Corbett som blev en hängiven vilt och naturvårdare. Parken är Indiens äldsta och bildades redan 1936. Även här finns många tigrar, men det anses svårare att se tiger här än i tex Kanha, fast för oss var det precis tvärtom. Vi bodde i den s.k. Dhikala zonen. Fördelen med Dhikala är att man måste bo där för att få ha safari där.

Sista eftermiddagssafarin i Corbett hade vi tappat hoppet. Vi skulle vara ute ur parken klockan 6 och vi var på väg tillbaka när vi förstog att det fanns en tiger i området. Det blev det vanliga racet med Gypsyn och vid sidan av vägen i högt gräs låg den. Vi ställde oss uppe på Gypsyns takbågar för att se bättre över gräset då den reste sig och gick. Gissa att det var spännande, kamerorna smattrade och jag fick en bild där tigern smög i gräset. Chauffören och guiden blev så upphetsade att dom satte i gång bilen för att följa tigern, och glömde att jag stog på takbågarna. jag föll bakåt ner på bakre sätet med kameran och det långa telet i handen. Mirakulöst nog hände ingenting, men det kunde ha gått illa. Guiden och chauffören blev oroliga och skämdes, men det blev ändå bra med dricks.

Bengal tiger in Corbett

Kaziranga

Vi flög från New Dehli till Guwahati, där vi fortsatte med minbuss till Kaziranga. Resan med buss som vanligt 5-6 timmar. Nationalparken ligger i delstaten Assam, bland annat känt för sina teodlingar. Assam ligger österut i Indien, öster om Bangladesh. Området blev nationalpark 1985. Parken har den högsta tätheten av tiger av alla nationalparker i Indien, men det är ovanligt att se tiger på grund av högt gräs. 60% av alla asiatiska vattenbufflar, 70% av världens population av enhornig noshörning (pansarnoshörning) finns här liksom asiatisk elefant.

Asian Elephant

Greater One-Horned Rhino

Wild Buffalo (Arni)

Gruppbild vid Corbett (foto Henrik Karlsson)